Naukę gry na pianinie warto rozpocząć w wieku szkolnym, gdy zdolności muzyczne się jeszcze nie ukształtowały, a dzieciom łatwiej zdobywa się nowe umiejętności. Niemniej jednak najmłodsi często odmawiają współpracy, a rodzice zastanawiają się, jak je do niej zachęcić. Czy można przekonać dziecko do nauki gry na pianinie?
Nauka inna niż w tradycyjnej szkole
Dlaczego nie wszystkie dzieci są chętne do tego, aby uczęszczać na zajęcia popołudniowe do szkoły muzycznej? Czasami kojarzy im się ona z tradycyjną szkołą, która narzuca im pewien model edukacji. Jest on oparty na ocenach, zadaniach domowych i sztywnym programie nauczania. Dziecko nie zawsze czuje się komfortowo w tradycyjnej szkole, do której uczęszcza na co dzień. Jest przeciążone obowiązkami, dlatego dodatkowe zajęcia, zwłaszcza w postaci nauki gry na pianinie, nie wydają mu się dobrą odskocznią. Tymczasem warto pokazać dziecku, że proces nauki nie musi wiązać się z ocenianiem i sztywnym podejściem nauczyciela. Ważna jest tutaj indywidualność i nastawienie na osiąganie kolejnych celów, a nie zdobywanie ocen. Wytłumaczmy dziecku, jak będą wyglądać lekcje, w jakie dni będą się odbywać oraz jakie korzyści przyniosą.
Wejście do świata muzyki
Nauka gry na pianinie często kojarzy się dzieciom wyłącznie z muzyką klasyczną, do której wiele nie jest przyzwyczajonych. Tymczasem warto pokazać pociechom, że umiejąc grać na pianinie, będą mogli zaprezentować wiele utworów, na przykład z zakresu muzyki filmowej. Te z pewnością są im bliższe i budzą w nich większą ekscytację. Dzieci powinny mieć świadomość, że umiejętność gry pozwala bawić się muzyką, tworzyć własne utwory. Wbrew pozorom wiele z nich nie znajduje ujścia dla swojej kreatywności, a muzyka właśnie takie stanowi.
Empatia, wrażliwość, zrozumienie, czyli co daje nam muzyka?
Dzieci nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że nauka gry na pianinie to nie tylko przenoszenie dźwięków z zeszytu nut na instrument. Wręcz przeciwnie – taki kontakt z muzyką pozwala stać się empatycznym, wrażliwym, pełnym zrozumienia człowiekiem. Muzyka otwiera nas na świat, a my stajemy się lepszymi ludźmi, otwartymi na potrzeby innych. Zapoznajmy dziecko również z tymi aspektami muzykowania, dzięki którym z pewnością łatwiej będzie im zacząć przygodę z pianinem.
Jak jeszcze przekonać dziecko do gry na pianinie?
Jeśli dziecko nie wykazuje chęci do nauki gry na pianinie, zabierzmy je na lekcję próbną. Wielu nie potrafi wyobrazić sobie, jak nauka będzie wyglądać w praktyce, dlatego tak ważne jest wprowadzenie ich w świat muzyki. Pamiętajmy, że to my jesteśmy dla dziecka najlepszym przykładem, zatem dobrze, jeśli sami również zainteresujemy się muzyką i grą na instrumencie. Pianino jest przyjazne nie tylko dzieciom, lecz również osobom dorosłym. Weźmy pod uwagę, że kluczowy w kwestii zachęcenia dziecka do nauki, jest wybór odpowiedniej szkoły muzycznej. Artyz zapewnia bardzo dobre warunki do nauki, jednocześnie stawiając na pierwszym miejscu ucznia, jego potrzeby i możliwości. Nawiązanie współpracy na linii uczeń-nauczyciel również odgrywa niemałą rolę. Nauczyciel musi wykazywać się odpowiednim podejściem, zaciekawiając ucznia muzyką i grą na instrumencie. Jeśli dziecko nie jest przekonane co do podjęcia nauki, nie naciskajmy. Pokażmy mu, że naprawdę warto grać na pianinie, jednak unikajmy wymuszania na nim podejmowania decyzji czy przybierania konkretnych postaw. O wiele lepiej, gdy dziecko świadomie dokona wyboru, chcąc uczęszczać na kolejne zajęcia. Przynoszą one wtedy o wiele lepsze efekty.
Co zrobić, gdy dziecko nie ma chęci do nauki?
Niektóre dzieci bardzo chętnie uczęszczają na zajęcia w ciągu pierwszych kilku tygodni, z czasem natomiast tracą zapał do pracy. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Nauczyciele w szkole muzycznej dokładają wszelkich starań, aby zainteresować dziecko grą, mając jednocześnie na uwadze jego potrzeby i możliwości. Bywa jednak tak, że niechęć związana jest z bieżącymi trudnościami, jakich dziecko doświadcza na przykład w szkole, do której uczęszcza na co dzień. Nadmiar obowiązków, w tym zadań domowych czy nauki do sprawdzianów powoduje, że dziecko nie ma energii i chęci do innych aktywności. Rodzice powinni porozmawiać z pociechą, chcąc dowiedzieć się, dlaczego odmawia uczęszczania na lekcje gry na instrumencie. Problemy najczęściej mają charakter przejściowy, jednak nie warto ich lekceważyć. Dziecko może przez to stracić szansę na rozwój swojej pasji. W trudniejszych okresach, na przykład przed ważnymi egzaminami, możemy pozwolić dziecku na nieco więcej luzu, tak aby mogło odpowiednio przygotować się do ważnych dla niego wydarzeń. Późniejszy powrót do lekcji gry na pianinie z pewnością będzie bardziej owocny i przyjemniejszy. W razie wątpliwości możemy również porozmawiać z nauczycielem gry na pianinie, który rozwieje wszelkie wątpliwości. W naszej szkole rodzice mają możliwość odbywania konsultacji z pedagogami prowadzącymi zajęcia dla dzieci. Stawiamy na efektywną, opartą na szczerej rozmowie komunikacji, która pozwala uniknąć jakichkolwiek niedomówień.